معینیت امور خصوصی سازی

معینیت امور خصوصی سازی با داشتن یک ریاست عمومی و هشت ریاست در بست ۲ وظایف و مسئولیت‌های ذیل را دارا می‎‌باشد:

ریاست عمومی خصوصی سازی: معینیت امور خصوصی سازی با داشتن ۳ ریاست در ساختار تشکیلات وزارت شهرسازی و اراضی در بخش‌های تنظیم امور اجاره، فروش و کرایه زمین و ملکیت‌های دولتی به هدف رشد اقتصاد ملی و سکتور خصوصی و افزایش عواید ملی فعالیت می‌کند. ریاست اجاره دهی زمین و املاک دولتی، ریاست مشارکت عامه و خصوصی و ریاست فروش زمین و املاک دولتی از زیر مجموعه‌های ریاست عمومی خصوصی سازی به حساب می‌آیند.

ریاست بانک زمین دولتی و عامه: طرح بانک زمین دولتی در دهمین جلسۀ شورای عالی آب، اراضی و محیط زیست به ریاست جلالتمآب رئیس جمهوری کشوری منظور و نخست در چهارچوب یک برنامه ایجاد و بعداً به ریاست بانک زمین دولتی و عامه ارتقا کرد. تشخیص، نقشه برداری، جمع‌آوری معلومات و ثبت زمین‌های دولتی ملکیت‌های عامه تحت استفادۀ دولت، زمینه سازی برای استفادۀ بهتر از زمین‌های دولتی و عامه تحت استفاده دولت، جذب سرمایه، ایجاد فرصت‌های کاری و تأمین معیشت بهتر، جلوگیری از غصب بیشتر زمین‌های دولتی و عامه و استفادۀ مؤثر از زمین‌های دولتی و عامه از وظایف و اهداف این ریاست است.

ریاست تنفیذ قرار داد ها: این ریاست مسئولیت دارد تا تمامی قراردادهای این وزارت با سکتور خصوصی همانند قرارداد مشارکت عامه و خصوصی، فروش، اجاره و کرایه، عایدات، تطبیق تعهدات و مکلفیت‌های هر دو جانب را نظارت ‌کند. ریاست مذکور همچنان به منظور تامین شفافیت در حکومتداری تمامی قراردادهای این وزارت را نافذ می‌سازد.

ریاست تنظیم مجدد شهری: بازیابی ارزش اقتصادی ساحات غیرپلانی با داشتن فرصت‌های بالقوه اقتصادی و تجاری، استفاده از آن برای جلب سرمایه، بلند بردن عواید ملی، بهسازی نمای شهری و تنظیم مجدد شهری از اهداف و مسئولیت‌های این ریاست شمرده می‌شوند.

ریاست رسیده‌گی به منازعات و مصئونیت املاکی: ریاست رسیده‌گی به منازعات و مصئونیت املاکی تحت چتر معینیت امور خصوصی سازی وزارت شهرسازی و اراضی فعالیت دارد. این ریاست به هدف رسیده‌گی به امور ملکیت‌های مغصوبه، وظیفه دارد تا زمینۀ مصئونیت ملکیت‌های شخصی و دولتی را مساعد ساخته و زمین‌های مغصوبه دولتی را استرداد نماید.

ریاست تنظیم و توزیع زمین: این ریاست از زیر مجموعه‌های معینیت امور خصوصی سازی بوده و مسئولیت تنظیم و انتقال زمین دولتی جهت تطبیق پروژه‌های عام‌المنفعه جهت عرضه خدمات به هموطنان را عهده‌دار است.

سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن

4 months 1 week ago

ما خود را در برابر خدای خود، ملت مسلمان و کشورمان مسئول می دانیم و وظیفه خود می دانیم برای توسعه شهری، توسعه اقتصادی و اجتماعی و حفظ محیط زیست تلاش کنیم. ما متعهد هستیم و تلاش های خود را برای تبدیل وزارت شهرسازی و اراضی به یک وزارتخانه خدماتی و پاسخگو آغاز کرده ایم که همواره در راستای اجرای پروژه های عمرانی و رفاهی و ایجاد شفافیت، مشوق ها و فرصت های شغلی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

محترم مولوی حمدالله نعمانی
wazir-image-new